problem z wycieraczkami i światłami drogowymi
Moderator: Mod Team
problem z wycieraczkami i światłami drogowymi
Witam!
W moim dwusuwie przerabiałem instalację na 12V i w związku z tym przełożyłem silnik wycieraczek na ten z Trabanta 1.1 i mam następujący problem: na pierwszym położeniu włącznika (przełącznik 5-położeniowy) wycieraczki chodzą bez przerwy i gdy je wyłączę, zatrzymują się w dowolnym położeniu; drugi problem to to, że na każdym innym położeniu wycieraczki nie pracują, tylko słychać cykanie w przełączniku. Co do świateł: wymieniałem przekaźnik na 12V i gdy przełączam światła wajchą od kierunkowskazów, światła drogowe świecą tylko gdy pociągnę wajchę do siebie (w międzyczasie słychać cyknięcie przekaźnika), gdy puszczę to z powrotem świecą światła mijania.
Liczę na pomoc i pozdrawiam
W moim dwusuwie przerabiałem instalację na 12V i w związku z tym przełożyłem silnik wycieraczek na ten z Trabanta 1.1 i mam następujący problem: na pierwszym położeniu włącznika (przełącznik 5-położeniowy) wycieraczki chodzą bez przerwy i gdy je wyłączę, zatrzymują się w dowolnym położeniu; drugi problem to to, że na każdym innym położeniu wycieraczki nie pracują, tylko słychać cykanie w przełączniku. Co do świateł: wymieniałem przekaźnik na 12V i gdy przełączam światła wajchą od kierunkowskazów, światła drogowe świecą tylko gdy pociągnę wajchę do siebie (w międzyczasie słychać cyknięcie przekaźnika), gdy puszczę to z powrotem świecą światła mijania.
Liczę na pomoc i pozdrawiam
był: 601 '72
jest: 601S '81
jest: 601S '81
-
- Posty: 10
- Rejestracja: 2013-02-15, 01:37
- Lokalizacja: Brodnica
Ad 1 Wycieraczki:
silnik 6V posiada 1 prędkość, instalacja 4 przewodowa,
silnik 12V (a tym bardziej z 1.1) ma 2 prędkości, instalacja 5 przewodowa
Zastosowałeś przełącznik z programatorem - to dobrze, ale brakuje jednego przewodu.
Z opis wynika, że działa jedna prędkość czyli podłączony jest przewód do 31c w programatorze. Pozostałe funkcje - odstępy czasowe, powrót - powinny zacząć działać po podpięciu tego przewodu do 31b w programatorze.
Najlepiej jak przeciągniesz brakujący przewód od silniczka do programatora i podłączysz według schematu:
Ad 2 Przekaźnik świateł
Przekaźnik musi być prawidłowo podpięty do przełącznika świateł (włączanie świateł ustawia zawsze światła mijania, przekaźnik działa tylko przy włączonym zapłonie) oraz powinien być sprawny, a z tym różnie bywa.
Podłącz przekaźnik na zewnątrz tylko masa i uzwojenie cewki - sprawdź czy podanie napięcia przełącza styki.
Jeśli tak to podłącz według schematu (pamiętaj o przełączniku świateł, który jest tu ważny):
silnik 6V posiada 1 prędkość, instalacja 4 przewodowa,
silnik 12V (a tym bardziej z 1.1) ma 2 prędkości, instalacja 5 przewodowa
Zastosowałeś przełącznik z programatorem - to dobrze, ale brakuje jednego przewodu.
Z opis wynika, że działa jedna prędkość czyli podłączony jest przewód do 31c w programatorze. Pozostałe funkcje - odstępy czasowe, powrót - powinny zacząć działać po podpięciu tego przewodu do 31b w programatorze.
Najlepiej jak przeciągniesz brakujący przewód od silniczka do programatora i podłączysz według schematu:
Ad 2 Przekaźnik świateł
Przekaźnik musi być prawidłowo podpięty do przełącznika świateł (włączanie świateł ustawia zawsze światła mijania, przekaźnik działa tylko przy włączonym zapłonie) oraz powinien być sprawny, a z tym różnie bywa.
Podłącz przekaźnik na zewnątrz tylko masa i uzwojenie cewki - sprawdź czy podanie napięcia przełącza styki.
Jeśli tak to podłącz według schematu (pamiętaj o przełączniku świateł, który jest tu ważny):
I na taką odpowiedź czekałem Co do świateł, to rozrysowałem sobie to w ten sposób i tak też podłączyłem (przekaźnik założyłem zwykły uniwersalny, prawdopodobnie od poloneza lub innego wynalazku):
Niczego nie pomieszałem?
Z wycieraczkami pobawię się pewnie dopiero, jak dorwę inny przełącznik wycieraczek, mój nie ma w ogóle wtyku 31c. Też właśnie wpadłem na pomysł z tym brakującym kablem, z tym że nie mam jak w tej chwili tego naprawić przez ten przełącznik
pozDDR!
Niczego nie pomieszałem?
Z wycieraczkami pobawię się pewnie dopiero, jak dorwę inny przełącznik wycieraczek, mój nie ma w ogóle wtyku 31c. Też właśnie wpadłem na pomysł z tym brakującym kablem, z tym że nie mam jak w tej chwili tego naprawić przez ten przełącznik
pozDDR!
był: 601 '72
jest: 601S '81
jest: 601S '81
a tu jest pies pogrzebany
Przekaźnik z poloneza jest monostabilny czyli:
- jak podajesz napięcie to zwiera styki 30-87a (świecą drogowe),
- jak nie podajesz napięcia to zwiera styki 30-87 (świecą mijania).
W trabim zastosować należy bistabilny z przerzutnikiem czyli podanie napięcia (chwilowe) zmienia stan na przeciwny.
Oryginał wygląda tak:
poszukam powinienem mieć, ew. poszukaj na giełdzie
Przekaźnik z poloneza jest monostabilny czyli:
- jak podajesz napięcie to zwiera styki 30-87a (świecą drogowe),
- jak nie podajesz napięcia to zwiera styki 30-87 (świecą mijania).
W trabim zastosować należy bistabilny z przerzutnikiem czyli podanie napięcia (chwilowe) zmienia stan na przeciwny.
Oryginał wygląda tak:
poszukam powinienem mieć, ew. poszukaj na giełdzie
Odgrzewam kotleta
Dopiero teraz wymieniłem przełącznik od wycieraczek, no i sprawa ma się tak: I i II pozycja na przełączniku działa, na III i IV pozycji zero reakcji, wycieraczki już powracają po wyłączeniu, ale nie tam gdzie trzeba; wycieraczki zatrzymują się na samej górze, zamiast na dole Jakieś pomysły?
Dopiero teraz wymieniłem przełącznik od wycieraczek, no i sprawa ma się tak: I i II pozycja na przełączniku działa, na III i IV pozycji zero reakcji, wycieraczki już powracają po wyłączeniu, ale nie tam gdzie trzeba; wycieraczki zatrzymują się na samej górze, zamiast na dole Jakieś pomysły?
był: 601 '72
jest: 601S '81
jest: 601S '81
pomysły ? tak!
Odkręcasz połączenie osi silnika od ramienia,
włączasz i wyłączasz, tak żeby się zatrzymał silnik samoczynnie,
ustawiasz wycieraczki w pozycji parkowania,
skręcasz połączenie ramienia z osią.
Pozycje III i IV to czasówki - czy na tych pozycjach słychać cykanie przekaźnika co kilka sekund?
Odkręcasz połączenie osi silnika od ramienia,
włączasz i wyłączasz, tak żeby się zatrzymał silnik samoczynnie,
ustawiasz wycieraczki w pozycji parkowania,
skręcasz połączenie ramienia z osią.
Pozycje III i IV to czasówki - czy na tych pozycjach słychać cykanie przekaźnika co kilka sekund?
Szczerze, też nad tym myślałem Pobawię się z tym i dam znaćYuLaS pisze:pomysły ? tak!
Odkręcasz połączenie osi silnika od ramienia,
włączasz i wyłączasz, tak żeby się zatrzymał silnik samoczynnie,
ustawiasz wycieraczki w pozycji parkowania,
skręcasz połączenie ramienia z osią.
Nic, cisza.Pozycje III i IV to czasówki - czy na tych pozycjach słychać cykanie przekaźnika co kilka sekund?
był: 601 '72
jest: 601S '81
jest: 601S '81
Odgrzewam kotleta.
Szukając przekaźnika bistabilnego ,odpowiadającego za zmianę świateł z mijania na drogowe... znalazłem odpowiednik.
Przekaźnik bistabilny
Zapewne ,ktoś skorzysta zakup oryginalnego ,a nawet leciwego przekaźnika jest dość trudny.
Szukając przekaźnika bistabilnego ,odpowiadającego za zmianę świateł z mijania na drogowe... znalazłem odpowiednik.
Przekaźnik bistabilny
Zapewne ,ktoś skorzysta zakup oryginalnego ,a nawet leciwego przekaźnika jest dość trudny.
no tak szukać ,albo dać ogłoszenia to się nie chce…
Przeglądnij tablice → OLX
wspomnę ,że może działa może nie ,nie wiem to nie moje. dzwoń 608 110 429
Wspomnę .że przekaźnik 4wsp ASE montowałem już w trabantach i działa. U siebie tez zmienię bo i tak przerabiam instalacje na taką z przekaźnikami ,która zapewnia dłuższą żywotność włączników żarówek i alternatora…
Przeglądnij tablice → OLX
wspomnę ,że może działa może nie ,nie wiem to nie moje. dzwoń 608 110 429
Wspomnę .że przekaźnik 4wsp ASE montowałem już w trabantach i działa. U siebie tez zmienię bo i tak przerabiam instalacje na taką z przekaźnikami ,która zapewnia dłuższą żywotność włączników żarówek i alternatora…
Poszedłem za waszym głosem i kupiłem przekaźnik 4wsp ASE "w ciemno.
I teraz mała prośba
Mógłby mi ktoś łopatologicznie powiedzieć jak go podłączyć? Stary przekaźnik mam "na kablach" wyciągnięty, leży sobie na półeczce, więc jedyne co mogę zrobić to podejrzeć numery w które dane kabelki były wpięte dotychczas i przepiać. Tylko do których w tym nowym?
Dzięki za pomoc!
I teraz mała prośba
Mógłby mi ktoś łopatologicznie powiedzieć jak go podłączyć? Stary przekaźnik mam "na kablach" wyciągnięty, leży sobie na półeczce, więc jedyne co mogę zrobić to podejrzeć numery w które dane kabelki były wpięte dotychczas i przepiać. Tylko do których w tym nowym?
Dzięki za pomoc!
No Tak ,Bross robił to na tym przekaźniku 4WSP + ... to Bross musi sobie przypomnieć. jak to się spina.
Przekaźnik elektromagnetyczny z wbudowanym przerzutnikiem elektronicznym.
styki robocze: pojedynczy zwierny NO 30A
realizowana funkcja: włącz/wyłącz (ON/OFF)
Każde pojawienie się impulsu na wejściu 1S, zmienia stan przekaźnika na przeciwny (włączenie / wyłączenie).
sterowanie: impuls +12V
Styki Robocze to Krótkie Długie.
Ja dodatkowo zastosowałem przekaźniki do świateł Mijania i drogowych
TZN
Styk roboczy (3) włącza przekaźnik od świateł Mijania, (lub drogowe)
Styk roboczy (5) włącza przekaźnik od świateł Drogowych. (lub mijania)
Styk 1 to sterowanie impulsem z wajchy świateł przy kierze.
Styk 2 to Masa
Styk 4 to Zasilanie +12V
Jest możliwość ,że źle sobie przypomniałem
Pozdrawiam Bross[/u]
Przekaźnik elektromagnetyczny z wbudowanym przerzutnikiem elektronicznym.
styki robocze: pojedynczy zwierny NO 30A
realizowana funkcja: włącz/wyłącz (ON/OFF)
Każde pojawienie się impulsu na wejściu 1S, zmienia stan przekaźnika na przeciwny (włączenie / wyłączenie).
sterowanie: impuls +12V
Styki Robocze to Krótkie Długie.
Ja dodatkowo zastosowałem przekaźniki do świateł Mijania i drogowych
TZN
Styk roboczy (3) włącza przekaźnik od świateł Mijania, (lub drogowe)
Styk roboczy (5) włącza przekaźnik od świateł Drogowych. (lub mijania)
Styk 1 to sterowanie impulsem z wajchy świateł przy kierze.
Styk 2 to Masa
Styk 4 to Zasilanie +12V
Jest możliwość ,że źle sobie przypomniałem
Pozdrawiam Bross[/u]