problem z wycieraczkami i światłami drogowymi

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
kamil104
Posty: 54
Rejestracja: 2011-09-30, 20:08
Lokalizacja: Częstochowa

problem z wycieraczkami i światłami drogowymi

Post autor: kamil104 »

Witam!
W moim dwusuwie przerabiałem instalację na 12V i w związku z tym przełożyłem silnik wycieraczek na ten z Trabanta 1.1 i mam następujący problem: na pierwszym położeniu włącznika (przełącznik 5-położeniowy) wycieraczki chodzą bez przerwy i gdy je wyłączę, zatrzymują się w dowolnym położeniu; drugi problem to to, że na każdym innym położeniu wycieraczki nie pracują, tylko słychać cykanie w przełączniku. Co do świateł: wymieniałem przekaźnik na 12V i gdy przełączam światła wajchą od kierunkowskazów, światła drogowe świecą tylko gdy pociągnę wajchę do siebie (w międzyczasie słychać cyknięcie przekaźnika), gdy puszczę to z powrotem świecą światła mijania.
Liczę na pomoc i pozdrawiam ;)
był: 601 '72
jest: 601S '81
alucard333
Posty: 10
Rejestracja: 2013-02-15, 01:37
Lokalizacja: Brodnica

Post autor: alucard333 »

co do świateł drogowych musiałeś podłączyć nie pod ten kabel wiem bo sam aktualnie robię instalacje w trampku tylko że w 1.1
spróbuj sobie zrobić mały schemat tego przełącznika metodą prób i błędów czyli łapiesz gdzie do chodzi plus i sprawdzasz który kabel jest od czego..
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

Ad 1 Wycieraczki:

silnik 6V posiada 1 prędkość, instalacja 4 przewodowa,
silnik 12V (a tym bardziej z 1.1) ma 2 prędkości, instalacja 5 przewodowa

Zastosowałeś przełącznik z programatorem - to dobrze, ale brakuje jednego przewodu.
Z opis wynika, że działa jedna prędkość czyli podłączony jest przewód do 31c w programatorze. Pozostałe funkcje - odstępy czasowe, powrót - powinny zacząć działać po podpięciu tego przewodu do 31b w programatorze.

Najlepiej jak przeciągniesz brakujący przewód od silniczka do programatora i podłączysz według schematu:

Obrazek

Ad 2 Przekaźnik świateł

Przekaźnik musi być prawidłowo podpięty do przełącznika świateł (włączanie świateł ustawia zawsze światła mijania, przekaźnik działa tylko przy włączonym zapłonie) oraz powinien być sprawny, a z tym różnie bywa.

Podłącz przekaźnik na zewnątrz tylko masa i uzwojenie cewki - sprawdź czy podanie napięcia przełącza styki.

Jeśli tak to podłącz według schematu (pamiętaj o przełączniku świateł, który jest tu ważny):
Obrazek
Awatar użytkownika
kamil104
Posty: 54
Rejestracja: 2011-09-30, 20:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: kamil104 »

I na taką odpowiedź czekałem :D Co do świateł, to rozrysowałem sobie to w ten sposób i tak też podłączyłem (przekaźnik założyłem zwykły uniwersalny, prawdopodobnie od poloneza lub innego wynalazku):
Obrazek
Niczego nie pomieszałem?

Z wycieraczkami pobawię się pewnie dopiero, jak dorwę inny przełącznik wycieraczek, mój nie ma w ogóle wtyku 31c. :) Też właśnie wpadłem na pomysł z tym brakującym kablem, z tym że nie mam jak w tej chwili tego naprawić przez ten przełącznik ;)

pozDDR!
był: 601 '72
jest: 601S '81
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

a tu jest pies pogrzebany ;)

Przekaźnik z poloneza jest monostabilny czyli:
- jak podajesz napięcie to zwiera styki 30-87a (świecą drogowe),
- jak nie podajesz napięcia to zwiera styki 30-87 (świecą mijania).

W trabim zastosować należy bistabilny z przerzutnikiem czyli podanie napięcia (chwilowe) zmienia stan na przeciwny.

Oryginał wygląda tak:

Obrazek

poszukam powinienem mieć, ew. poszukaj na giełdzie
Awatar użytkownika
kamil104
Posty: 54
Rejestracja: 2011-09-30, 20:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: kamil104 »

Odgrzewam kotleta :)
Dopiero teraz wymieniłem przełącznik od wycieraczek, no i sprawa ma się tak: I i II pozycja na przełączniku działa, na III i IV pozycji zero reakcji, wycieraczki już powracają po wyłączeniu, ale nie tam gdzie trzeba; wycieraczki zatrzymują się na samej górze, zamiast na dole :/ Jakieś pomysły? :D
był: 601 '72
jest: 601S '81
UTC
Posty: 75
Rejestracja: 2011-11-02, 16:26
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Post autor: UTC »

Jeżeli nie przełącznik to silnik wycieraczek. Jedno z dwóch do wymiany. Ewentualnie zepsuty mechanizm wycieraczek lub źle przykręcony z silnikiem wycieraczek.
Trabant 601
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

pomysły ? tak!

Odkręcasz połączenie osi silnika od ramienia,
włączasz i wyłączasz, tak żeby się zatrzymał silnik samoczynnie,
ustawiasz wycieraczki w pozycji parkowania,
skręcasz połączenie ramienia z osią.

Pozycje III i IV to czasówki - czy na tych pozycjach słychać cykanie przekaźnika co kilka sekund?
Awatar użytkownika
kamil104
Posty: 54
Rejestracja: 2011-09-30, 20:08
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: kamil104 »

YuLaS pisze:pomysły ? tak!

Odkręcasz połączenie osi silnika od ramienia,
włączasz i wyłączasz, tak żeby się zatrzymał silnik samoczynnie,
ustawiasz wycieraczki w pozycji parkowania,
skręcasz połączenie ramienia z osią.
Szczerze, też nad tym myślałem :D Pobawię się z tym i dam znać :)
Pozycje III i IV to czasówki - czy na tych pozycjach słychać cykanie przekaźnika co kilka sekund?
Nic, cisza.
był: 601 '72
jest: 601S '81
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

Do działania "czasówek" potrzebne jest napięcie 12v na złączu 54 przełącznika wycieraczek oraz masa na złączu 31.

Możesz podłączyć 31 do masy i 54 do plus zasilania i na zewnątrz sprawdzić działanie przełącznika, na 3 i 4 pozycji powinien klikać co kilka sekund.
Bross
Posty: 745
Rejestracja: 2011-03-17, 18:42
Lokalizacja: Katowice/Gdańsk

Post autor: Bross »

Odgrzewam kotleta. :D

Szukając przekaźnika bistabilnego ,odpowiadającego za zmianę świateł z mijania na drogowe... znalazłem odpowiednik.

Przekaźnik bistabilny

Obrazek

Zapewne ,ktoś skorzysta zakup oryginalnego ,a nawet leciwego przekaźnika jest dość trudny.
Awatar użytkownika
Marcin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 224
Rejestracja: 2011-05-10, 17:54
Lokalizacja: Olszyny/ Tarnów

Post autor: Marcin »

mam problem ze światłami długie krótkie prawdopodobnie przekaźnika wina
ma może ktoś na pozbyciu taki przekażnik pozdrawiam marcin
Bross
Posty: 745
Rejestracja: 2011-03-17, 18:42
Lokalizacja: Katowice/Gdańsk

Post autor: Bross »

no tak szukać ,albo dać ogłoszenia to się nie chce…

Przeglądnij tablice → OLX

wspomnę ,że może działa może nie ,nie wiem to nie moje. dzwoń 608 110 429


Wspomnę .że przekaźnik 4wsp ASE montowałem już w trabantach i działa. U siebie tez zmienię bo i tak przerabiam instalacje na taką z przekaźnikami ,która zapewnia dłuższą żywotność włączników żarówek i alternatora…
Awatar użytkownika
radzik
Posty: 12
Rejestracja: 2015-04-05, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: radzik »

Poszedłem za waszym głosem i kupiłem przekaźnik 4wsp ASE "w ciemno.
I teraz mała prośba :D

Mógłby mi ktoś łopatologicznie powiedzieć jak go podłączyć? Stary przekaźnik mam "na kablach" wyciągnięty, leży sobie na półeczce, więc jedyne co mogę zrobić to podejrzeć numery w które dane kabelki były wpięte dotychczas i przepiać. Tylko do których w tym nowym?

Dzięki za pomoc!
Bross
Posty: 745
Rejestracja: 2011-03-17, 18:42
Lokalizacja: Katowice/Gdańsk

Post autor: Bross »

No Tak ,Bross robił to na tym przekaźniku 4WSP + ... to Bross musi sobie przypomnieć. jak to się spina.

Przekaźnik elektromagnetyczny z wbudowanym przerzutnikiem elektronicznym.
styki robocze: pojedynczy zwierny NO 30A
realizowana funkcja: włącz/wyłącz (ON/OFF)
Każde pojawienie się impulsu na wejściu 1S, zmienia stan przekaźnika na przeciwny (włączenie / wyłączenie).
sterowanie: impuls +12V

Obrazek

Styki Robocze to Krótkie Długie.
Ja dodatkowo zastosowałem przekaźniki do świateł Mijania i drogowych
TZN
Styk roboczy (3) włącza przekaźnik od świateł Mijania, (lub drogowe)
Styk roboczy (5) włącza przekaźnik od świateł Drogowych. (lub mijania)
Styk 1 to sterowanie impulsem z wajchy świateł przy kierze.
Styk 2 to Masa
Styk 4 to Zasilanie +12V

Jest możliwość ,że źle sobie przypomniałem


Pozdrawiam Bross[/u]
Odpowiedz