Regulacja gażnika 28HB4-1

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Regulacja gażnika 28HB4-1

Post autor: arthek »

Jak w temacie, oraz wszelkich materiałów związanych z procedurą regulacji zaworu powietrznego
Pomożecie ? :mrgreen:

Grzebałem trochę na niemieckiej stronie i jest tam o tym co nie co, ale ni w ząb nie znam tego barbarzyńskiego dla mnie języka :lol:

[ Komentarz dodany przez: machoony: 2011-12-27, 13:09 ]
poprawiłem temat
Ostatnio zmieniony 2011-12-27, 13:09 przez arthek, łącznie zmieniany 1 raz.
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

napisz jakie podstawowe książki posiadasz (np. mgr inż Skórskiego, instrukcje serwisowe) co byśmy nie powielali wiedzy którą posiadasz pod ręką,
Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Post autor: arthek »

Książki:
Skurski z 1975 .
Meissner z wydanie polskie z 1980 r.
Meissner z wydanie niemieckie z 1980 r.
Fabryczny katalog części z 1980 r wydanie niemieckie
Instrukcja obsługi z 1986 r. wydanie polskie
Jężdżę samochodem Trabant wydanie polskie z 1966r.
Jężdżę samochodem Trabant wydanie polskie WKIŁ z 1977r.
Parę oryginalnych prospektów w wydaniu polskim.
oraz w PDF Skurskiego z 1987 r.

W swoich materiałach nie znalazłem opisu ustawiania/regulacji zaworu powietrznego z gaźniku 4-1.
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

o ile sam gaźnik podane książki każą regulować w ten sam sposób co inne z tej serii to dodatkowa dysza powietrzna nie jest szeroko opisana, znalazłem opis z rysunkiem tutaj

Miałem taki gaźniki i żałuję, że go wydałem kiedyś. Pamiętam, że maksymalne otwarcie dodatkowej dyszy ustawiałem w połowie otwarcia przepustnicy i trabi jeździł prawidłowo.
Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Post autor: arthek »

Dzięki.
Ta stronę którą podałeś już przeglądałem.
Ciekawa i przydatna rzecz dla kogoś kto zna niemiecki.
Na jakim gaźniku teraz jeździsz ? 1-1 ?
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
Awatar użytkownika
Marcin
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 224
Rejestracja: 2011-05-10, 17:54
Lokalizacja: Olszyny/ Tarnów

Post autor: Marcin »

ja mam problem z tym gaznikiem po załozeniu swobodnie odpala i pracuje ładnie jednak nastepnego dnia nie mogłem go wogóle odpalić
co może byc przyczyną ??
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

Ja mam teraz 28HB1-1 , jeździ dobrze, z odpalaniem różnie bo mam simering na wale słaby. Podczas czyszczenia wymieniłem simering na osi przepustnicy od strony komory pływakowej.

Ciekawostka:
Na badaniu technicznym na teście składu spalin CO mam na poziomie 0,18% obj. co jest bardzo dobrym wynikiem.

wg norm link poziom CO to 4,5% dla większości trabantów.

HC nie mierzymy jak nie ma katalizatora.

Diagnosta powinien to sprawdzić nic mu się ze sprzętem nie stanie mimo, że to dwusów.
Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Post autor: arthek »

Ponieważ znalazłem informacje dotyczące regulacji zaworka powietrza dodatkowego w gaźniku 4-1 , postanowiłem się solidarnie podzielić tą wiedzą z wami.
Może się komuś przyda.
Producent przewiduje początek otwierania się zaworka w momencie uchylenia przepustnicy o kąt 7'-10' stopni.Określanie początku otwarcia tą drogą jest dość kłopotliwe ( kątomierz i czujnik zegarowy). Zastępczo można sobie poradzić odpinając złącze kulowe cięgła przy dźwigience zaworka i ręcznie należy wyczuć punkt nacisku , kiedy to krzywka zaczyna podnosić popychacz.Jeśli przy takim położeniu dźwigienki , złącze kulowe daje się swobodnie nasuwać na kulkę , a przepustnica uchylona jest na tyle , że silnik pracuje prawidłowo na wolnych obrotach ( dla pewności uzyskania właściwej regulacji zderzak-śruba regulacyjna przepustnicy wkręcamy o jeden obrót , co odpowiada kątowi obrotu przepustnicy o ok. 2 stopnie) regulację cięgła należy uznać za prawidłową.
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
UTC
Posty: 75
Rejestracja: 2011-11-02, 16:26
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Post autor: UTC »

Witam. Podłączę się pod temat. A jak wygląda regulacja wyprzedzenia zapłonu (elektronika) przy tym gaźniku - ile mm? W "skurskim" pisze, że inaczej dla pierwszego i inaczej dla drugiego cylindra to wynosi
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

zawsze mnie to męczyło dlaczego jeden gaźnik podający mieszankę dla dwóch takich samych cylindrów ma wpływ na różne ustawienie zapłonu? Również pojemność dolotu i wydechu jest taka sama jak przy innych gaźnikach więc skąd takie ustawienie?
Może chodziło o elastyczność - większą sprawność uzyskuje jeden cylinder na niskich obrotach, a przy wyższych obrotach drugi cylinder ma większą sprawność? Różnica jest tylko w długości kolektora wydechowego.
UTC
Posty: 75
Rejestracja: 2011-11-02, 16:26
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Post autor: UTC »

No właśnie, o co tu chodzi. Normalnie to przecież szkodzi chyba wałowi.

[ Dodano: 2012-01-27, 17:57 ]
Znalazłem w sieci taki wykresik. Jeśli dobrze myślę to dla elektronika ma być tak samo dla 1 i 2 cylindra :roll:

Obrazek
Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Post autor: arthek »

Trabi już jeździ , problem mam jeszcze z gaźnikiem.
Obroty jałowe , odpalanie jest ok.
Problem pojawia się kiedy jadę stałą prędkościa , powiedzmy te 70km/h i zaczynam przyspieszać.
W tym momencie silnik wchodzi na obroty i czuć takie chwilowe ( 1-2sekundy )"osłabienie" silnika.
Jeśli jadę stała prędkoscią , muskając pedał gazu wszystko wydaje się ok, natomiast pojawia się to podczas przyspieszenia z chwilą mocniejszego wciśnięcia pedału gazu.
Jak się depnie "do podłogi" to silnik się nie dławi.
Poziom paliwa jest ok.
Nowe świece, kable WN.
Regulowałem cięgno tego dodatkowego zaworu powietrza zgodnie z instrukcją.Sam zaworek jest szczelny - nowy simmering.
Może za bardzo zubaża mieszankę ten zawór ? Ale nie ma w tym gaźniku żadnej regulacji ilości tego dodatkowego powietrza .
Nie wiem gdzie szukać przyczyny.
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Regulacja gażnika 28HB4-1

Post autor: RemkoK »

Ja mam nieco inny problem, na gaźniku 28hb1-1 nie jestem w stanie ustawić wolnych. Pozatym na tym gaziorze jest mega słaby, szarpie, a przyspieszenie to już koń z furmanką ma większe.
Niedawno założyłem gaźnik 28hb4-1 i na ciepłym silniku jest rewelacja, jedzie jak powinien. Problem pojawia się gdy motor jest zimny jak nieboszczyk. Po wyciągnięciu ssania odezwie się, ale można zapomnieć żeby normalnie zapalił i trzymał wyższe obroty. Pomaga podlanie paliwa w cylindry lub bezpośrednio w gardziel.
Zachowuje się jakby nie mógł zaciągnąć bogatszej mieszanki, albo kanaliki ssania gaźnika byłay zatkane - a zatkane nie są bo wszystko dokładnie przedmuchane.
Jest jeszcze trzecia opcja, zawór obrotowy ssania, ale moim zdaniem wygląda na sprawny.
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Regulacja gażnika 28HB4-1

Post autor: arthek »

Mała aktualizacja dotycząca opisu i regulacji tego gaźnika , może komuś się przyda.

TRABITECHNIK

Uwagi dotyczące ustawiania i konserwacji gaźnika 28 HB 4-1 w silniku Trabant
mgr inż. Chr. Müller (KDT), fabryka gaźników VEB Berlin,
mgr inż. C. Morgenstern (KDT) VEB Barkas-Werke, Karl-Marx-Stadt

Ponieważ podstawowe układy gaźnika 28 HB 4-1 (układ pływakowy, jałowy, główny i rozruchowy) nie różnią się od układów gaźnika 28 HB 3-1, instrukcje dotyczące regulacji i konserwacji tych układów można pozostawić na zewnątrz. Konstrukcja i funkcja zaworu sterującego powietrzem na gaźniku 28 HB 4-1 zostały już szczegółowo wyjaśnione w KFT 9/82 [1] W oparciu o kwestie funkcjonalne, te dodatkowe elementy na gaźniku są niezbędne do konserwacji i regulacja w celu sprawdzenia optymalnego czasu otwarcia zaworu sterującego powietrzem i szczelności zaworu. Prace do wykonania należy zróżnicować w zależności od:

Jako wyposażenie do wykonywania prac w autoryzowanych warsztatach muszą być dostępne:

- Prędkościomierz do regulacji prędkości biegu jałowego,
- Licznik spalin Infralyt do ustawiania zawartości CO na biegu jałowym,
- podciśnienie wytwarzane przez to samo urządzenie służy do sprawdzenia początku otwierania zaworu sterującego powietrzem,
- Wakuometr lub manometr w kształcie litery U do wizualnego wskazywania punktu otwarcia zaworu sterującego powietrzem.

Jeśli te narzędzia są dostępne, procedura regulacji jest następująca, dzięki czemu gaźnik nie musi być demontowany z silnika w celu przeprowadzenia właściwej regulacji: Po rozgrzaniu silnika połączenie (szczegół 2 na rys. 1) z gniazdo kulkowe 4 jest wypychane z kulistego sworznia dźwigni 1 i w ten sposób zawieszone. Dźwignia 1 jest obrócona w kierunku silnika tak, że zawór sterujący powietrzem jest zamknięty. Regulując śrubę regulacyjną przepustnicy 5, ustawia się prędkość biegu jałowego nL = 700 ± 50 obr./min. Wymaga to podłączenia obrotomierza.
Za pomocą analizatora spalin Infralyt sprawdź, czy emisje CO na biegu jałowym nie przekraczają 3,5% objętości. Jeżeli można osiągnąć „płynną” pracę na biegu jałowym poniżej tej wartości, wartości COL < 3,5 obj silnik jest wyłączany, drążek jest ponownie podłączany do zaworu sterującego powietrzem, a przewód powietrza 3 jest usuwany ze złączki przewodu 2.
Następnie następuje konfiguracja pomiaru pokazana na rysunku 3. Końcówka węża 5 zaworu sterującego powietrzem 6 jest połączona z manometrem 7 w kształcie litery U i urządzeniem pomiarowym 8 spalin Infralyt za pomocą węży 1, 2 i 3 oraz odgałęzienia 4 rury. Gdy urządzenie Infralyt jest pod ciśnieniem, a zawór sterujący powietrzem jest szczelnie zamknięty, poziom cieczy w manometrze w kształcie litery U jest taki, jak pokazano na 7a, podczas gdy poziom cieczy pokazany na 7b wskazuje na otwarty zawór sterujący powietrzem. Przed rozpoczęciem regulacji śruba regulacyjna przepustnicy (detal 5 na rysunku 1) jest wkręcana o pół obrotu. Powoduje to dalsze otwarcie przepustnicy o około 1° i tworzy margines bezpieczeństwa przed przedwczesnym otwarciem zaworu sterującego powietrzem.

W tej pozycji zawór sterujący powietrzem musi się otworzyć. Warunek ten jest określony przez zmianę słupa cieczy w manometrze w kształcie litery U (patrz ilustracja 7b na rysunku 3). Jeżeli zawór nie otwiera się w tym położeniu przepustnicy, poluzuj nakrętki zabezpieczające (szczegół 3 na Rys. 4) drążka 2 i ustaw prawidłowy kąt otwarcia, obracając korbowód 2. Po skontrowaniu gniazd kulistych 4 za pomocą nakrętek 3, zaleca się ponowne sprawdzenie punktu otwarcia, ponieważ kontrowanie mogło spowodować niezamierzoną regulację długości.
Ponieważ wielu kierowców Trabanta ma wielką chęć do samodzielnej konserwacji, przeprowadzono badania w celu ustalenia, czy początek otwierania zaworu sterującego powietrzem można wyregulować z wystarczającą precyzją bez wspomnianych urządzeń.


Wreszcie, zamiast ręcznie szukać punktu ciśnienia na wałku rozrządu zaworu sterującego powietrzem, nadal istnieje możliwość wykorzystania siły płucnej nastawnika do wyszukania tego punktu przez ssanie (podobnie jak podciśnienie z urządzenia Infralyt) . Pozostałe operacje odpowiadają powyższym opisom.
Prace nad jak najdokładniejszym ustawieniem punktu otwarcia zaworu sterującego powietrzem zostały omówione tak szczegółowo, jak widać, że jest to niezbędne dla optymalnego efektu metody. W celu zapewnienia sprawnego przebiegu procesu w produkcji seryjnej wszystkich kooperantów, początek otwierania jest ustawiony przez producenta gaźnika na wartość kąta otwarcia przepustnicy 7° + 3° za pomocą czujnika zegarowego. Podczas regeneracji gaźników 28 HB 4-1 należy również zastosować metodę opisaną w informacji obsługi klienta BVF (to samo dotyczy spraw gwarancyjnych). To ustawienie, które jest dostępne w momencie dostawy, można zoptymalizować poprzez późniejszą regulację początku otwierania zaworu sterującego powietrzem. Możliwe jest również skompensowanie różnych wpływów, które pojawiają się w pierwszym okresie użytkowania, takich jak ponowna regulacja prędkości biegu jałowego lub uwzględnienie zmian grubości płyty zaworowej wykonanej z materiału elastycznego.
Dokładne działanie zaworu sterującego powietrzem może zostać zakłócone przez następujące awarie w odniesieniu do jego niezbędnej funkcji odcinania na biegu jałowym silnika:
- Niewystarczająca szczelność na nasuniętych końcach węża łączącego z powodu stwardnienia materiału. Naprawa poprzez wymianę węży,
- uszkodzony pierścień uszczelniający wał na wałku rozrządu uruchamiającego,
- Pękła sprężyna w obszarze popychacza zaworu, w wyniku czego płytka zaworowa nie uszczelnia już gniazda zaworu. Ponieważ w tym momencie nie można całkowicie zdemontować zaworu sterującego powietrzem, konieczna jest w tym przypadku wymiana całego zaworu.
- Poluzowanie lub zgubienie wkręta blokującego (szczegół 4 na rysunku 2).

Przy pielęgnacji zaworu sterującego powietrzem należy podać następujące informacje:

połączenia przegubów kulowych należy smarować olejem przekładniowym HLP 36,
Komora krzywki jest nasmarowana smarem SWD 712. Jeśli konieczne jest dosmarowanie, należy upewnić się, że komora ta nie jest całkowicie wypełniona smarem, w przeciwnym razie popychacz zaworu podniesie się z powodu efektu przesunięcia korka gwintowanego i zawór ulegnie pozostają otwarte (przepisana ilość środka smarnego ok. 3 g).
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
Odpowiedz