Jak wsadzić stawidła wału

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

Awatar użytkownika
machoony
Posty: 1042
Rejestracja: 2011-01-09, 11:49
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Post autor: machoony »

http://machoony.pl/silnik_trab.JPG

może Ci pomoże, plik zajmuje ok 6mb i niestety odbiła się szafa :)
Awatar użytkownika
arthek
Posty: 190
Rejestracja: 2011-09-26, 12:56
Lokalizacja: świętokrzyskie

Post autor: arthek »

Guma , na tym obrazku doskonale można zobrazować to co napisałem powyżej, czyli :

"....BARDZO PROSTA I ŁATWA DO ZAPAMIĘTANIA ZASADA:
Stawidło na wał zakładamy tak , aby to ścięcie pokrywało się ze sworzniem stopy korbowodu - czyli ścięciem na korbowód "

Tłok jest w pozycji "u góry" ścięcie na stawidle też musi być "u góry" - pokrywa się ono wtedy z wykorbieniem na wale .

[ Dodano: 2012-03-21, 14:36 ]
Jeszcze inaczej:
Patrzymy od strony aparatu zapłonowego na 2 cylinder.
Obracamy wał ręką zgodnie ze wskzaówkami zegara.
Podczas obracania wałem widzimy początek stawidła ZE SCIĘCIEM , które zaczyna zasłaniać nam okno dolotowe.
Obracamy dalej wałem , stawidło zasłoniło nam całkiem okno dolotowe po czym po chwili widzimy koniec stawidła BEZ SCIĘCIA , które zaczyna nam to okno odsłaniać.

Analogicznie cylinder 1

Patrzymy od strony sprzęgła na 1 cylinder.
Obracamy wał ręką przeciwnie do wskzaówek zegara.
Podczas obracania wałem widzimy początek stawidła ZE SCIĘCIEM , które zaczyna zasłaniać nam okno dolotowe.
Obracamy dalej wałem , stawidło zasłoniło nam całkiem okno dolotowe po czym po chwili widzimy koniec stawidła BEZ SCIĘCIA , które zaczyna nam to okno odsłaniać.

Dodaję obiecany skan stawideł poprawnie założonych - kierować się opisem pod zdjęciem.
Obrazek
Trabant 601 S universal - 1984r.....pod maską typowa AWARIA, czyli chodzi na dwa gary, brak mu mocy, nierówno pracuje, poza tym bierze olej i dymi.... jak to DWUSÓW
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

Należy założyć tak żeby cały otwór w wadze wału był odsłonięty - najlepsza metoda.
Ścięcia często są słabo rozpoznawalne.
Obrazek

PS.
założenie odwrotnie powoduje identyczne objawy jak przy nieustawionym wałku rozrządu w silniku czterosuwowym - brak mocy :)
Awatar użytkownika
guma_
Posty: 399
Rejestracja: 2011-05-23, 09:40
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: guma_ »

Oki Panowie, dzięki za wszelkie opinie porady i fotki, wygląda na to że mam źle założone stawidła (były tak jak rozerbałem auto :) ) W zeszły weekend złożyłem dalej z błędem. Niestety w najbliższy weekend nie będzie mnie przy aucie ale jak myślę że na początku przyszłego tygodnia rozbiorę silnik i złożę jak należy - Oczywiście opiszę czy jest jakaś różnica. Auto było mocno zastane więc nie katowałem go na tyle mocno by stwierdzić czy ma moc czy jej brakuje :) a poza tym od dwusuw-a dawno się odzwyczaiłem. Dziękuję i pozdrawiam
maxxx601
Posty: 300
Rejestracja: 2011-07-31, 13:15
Lokalizacja: Bdg

Post autor: maxxx601 »

Trzeba było założyć jak ci pisałem na samym początku :>
Awatar użytkownika
YuLaS
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 938
Rejestracja: 2011-01-06, 11:48
Lokalizacja: Oborniki Wlkp

Post autor: YuLaS »

wystarczy zdjąć dolną część karteru - cylindry i tłoki mogą pozostać :)
mczmok
Posty: 148
Rejestracja: 2015-12-18, 19:02
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: mczmok »

guma_ pisze:Oczywiście opiszę czy jest jakaś różnica.
No i jak była różnica w mocy?
Całe życie z 2 T
SebaFLY
Posty: 35
Rejestracja: 2015-12-05, 17:02
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: SebaFLY »

Przepraszam za odkopanie starego tematu...

Czy rysunek poprzecznego przekroju silnika (z zaznaczonym stawidłem na czerwono), który zamieścił "guma_" w dniu: 2012-03-21, 12:54, jest właściwym montażem stawideł?

W moim odczuciu poprzedni rysunek użytkownika "guma_" z dnia 2012-03-20, 10:00 pokrywa się ze zdjęciem wstawionym przez z "arthek" dnia 2012-03-21, 14:12.

Coby uprościć moją zawiłą wypowiedź, dodam że wszystkie te rysunki/szkice/zdjęcia przedstawiają dokładnie taką samą pozycję stawideł, choć wspomniani użytkownicy piszą, iż są to różne ustawienia.

Proszę to potwierdzić bądź zaprzeczyć, wskazując różnice.
magik
Posty: 1269
Rejestracja: 2011-05-06, 17:58
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: magik »

DOBRZE
Obrazek
ŹLE
Obrazek
Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Jak wsadzić stawidła wału

Post autor: RemkoK »

Wygląda na to, że u mnie też jest problem z tymi stawidłami. Zabawy z zapłonem, gaźnikiem, rozczłonkowaniem wydechu podejrzewając jego przytkanie nie przyniosły rezultatów. Ten silnik ma tak porywać auto, aby miało się wrażenie - "jeszcze chwila a koła oderwą się od ziemi i pofrónie".
Tak więc rozbiórka motoru, a w związku z tym pytanie. Czy tylko zawory zwane stawidłami muszę zakupić, skoro do wału przyjdzie mi się dobrać? (trab de lux z czerwca 90')
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Jak wsadzić stawidła wału

Post autor: dambra »

2 stawidła plus 4 sprężynki (dwie na każdy zawór).
Warto splanować powierzchnię karterów, po której będzie pracować stawidło.
Trabant 601S, 1988 rok
Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Jak wsadzić stawidła wału

Post autor: RemkoK »

Zamówiłem w Motirex-ie komplet. Ogólnie silnik był po kapitalce (tak mnie zapewniano), tak więc albo ktoś spartolił przy składaniu, albo tak jak piszesz kartery nie zostały przeszlifowane. Pytanie jak to zrobić? podejrzewam, że maszynowo. Możesz napisać coś konkretniej jak?
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Jak wsadzić stawidła wału

Post autor: dambra »

Jest pewien domowy sposób, musisz mieć jedynie dostęp do tokarza. Musisz zaprojektować sobie wałek, na który nasadzasz 2 łożyska do podparcia, na jednym końcu montujesz tarczę szlifierską (lepiej tarcza na rzepy z papierem ściernym). Całość zamykasz w karterach. W wystający drugi koniec walka mocujesz wiertarkę. Wałek w karterach musi luźno pracować wzdłuż, tak aby pracującą wiertarką móc delikatnie dociskać tarczę szlifierską do płaszczyzn.
Nie wiem czy jasno się wyraziłem.
Załączniki
IMG_20200210_104548.jpg
Trabant 601S, 1988 rok
Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Jak wsadzić stawidła wału

Post autor: RemkoK »

Bardzo jasno, bardzo mi to pomogło. Tarcza tutaj u Ciebie metalowa, jak mniemam delikatnie większej średnicy niż stawidło. Wielkie dzięki Kolego
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Jak wsadzić stawidła wału

Post autor: RemkoK »

Wstawiając stawidła tego typu kierować mam się tym wewnątrznym scięciem? Widzę że są trochę inne jak oryginalne
Załączniki
IMG_20200211_114642.jpg
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Odpowiedz