Problem z układem tłok - cylinder

Trabantowa mechanika

Moderator: Mod Team

mar92
Posty: 5
Rejestracja: 2020-05-10, 16:02

Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: mar92 »

Witam
Składam silnik po naprawie wału i cylindrów. Trabant 601, 1990r. Montaż wg. książki "naprawa samochodów Trabant" Skurski.
Po złożeniu silnika jest problem z obróceniem wału ręką tzn. da się, ale trzeba włożyć podejrzanie dużo siły. Z oględzin wynika, że tłok siedzi krzywo w cylindrze, nieosiowo (z jednej strony jest dociśnięty do cylindra a z drugiej sporo miejsca.) Zdziwiło mnie to, ponieważ sprawdzałem ustawienie korbowodów i jest ok. Czyżby krzywo zrobiony szlif ? Problem dotyczy obu cylindrów.
W związku z tym mam kilka pytań;
Zetknął się ktoś z krzywo wykonanym szlifem cylindrów ? Pytam, bo o podobnych problemach czytałem głównie w kontekście skrzywionych korbowodów.
Jeśli problem tkwi w cylindrach to lepiej giąć korbowody czy robić nowy szlif ? Dodam, że obecnie jest 4. nadwymiar.
Jaki wpływ ma doginanie korbowodów na łożysko w stopie? Ewentualnie jak zabezpieczyć korbowód ?
pozdrawiam
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: dambra »

Nigdy nie słyszałem żeby ktoś giął korbowody bo... krzywo pracują tłoki, zostawię to bez komentarza.
Rozumiem, że krzywizna, o której piszesz znajduje się wzdłuż wału.
Trabant 601S, 1988 rok
mar92
Posty: 5
Rejestracja: 2020-05-10, 16:02

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: mar92 »

Doginanie korbowodów jest opisane w książce więc co w tym dziwnego ? Krzywizna wzdłuż wału.
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: dambra »

Wał starego typu?
Trabant 601S, 1988 rok
mar92
Posty: 5
Rejestracja: 2020-05-10, 16:02

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: mar92 »

nowy
Awatar użytkownika
Kuzyn353
Posty: 2529
Rejestracja: 2011-01-06, 13:13
Lokalizacja: Zabrze

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: Kuzyn353 »

Opisane jest prostowanie korbowodów a nie ich doginanie. Coś tam masz schrzanione. Poszukaj w okolicy kogoś bardziej doświadczonego do poskładania.
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: dambra »

Ja bym wyjął wał z karterów, przełożył przez dwie główki korowodów jednocześnie dopasowany wałek i sprawdziłbym czy jest równoległy wzdłuż wału.
Ja widzę tutaj dwie możliwe przyczyny takiego ukosowania tłoków. Po pierwsze źle zamontowany wał w karterach, tzn. jeden koniec jest wyżej niż drugi. Po drugie korby nie są na swoim miejscu i są przesunięte wzdłuż osi wału w jedną lub drugą stronę.
Trabant 601S, 1988 rok
mar92
Posty: 5
Rejestracja: 2020-05-10, 16:02

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: mar92 »

Gdyby jedna strona wału była wyżej niż druga to korbowody byłyby pochylone w jedną stronę, tymczasem wygląda to tak jakby się rozjeżdżały na boki -jeden w stronę koła pasowego drugi na skrzynię biegów. Poza tym dolna część płaszcza tłoka jest równoległa do płaszczyzny karteru.
Awatar użytkownika
dambra
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 252
Rejestracja: 2017-04-15, 06:53
Lokalizacja: Sulechów

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: dambra »

Jeśli każda korba idzie w inną stronę to jest prawdopodobieństwo, że są po prostu krzywe. Piszesz, że był robiony szlif, więc albo korby są uszkodzone i niesprawdzone podczas składania wału albo uszkodzone podczas transportu. Wiecej pomysłów nie mam
Trabant 601S, 1988 rok
magik
Posty: 1269
Rejestracja: 2011-05-06, 17:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: magik »

trzeba go wyjąć i zrobić dokładne pomiary czujnikiem z dokładnością do jednej setki, a wał dobrze osadzony na kołeczkach przed skręcaniem połówek ?
mar92
Posty: 5
Rejestracja: 2020-05-10, 16:02

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: mar92 »

Wał jest raczej dobrze osadzony. Jeśli dobrze pamiętam jeden większy kołek na środkowym uszczelnieniu plus dwa mniejsze na łożyskach, które wskakiwały w nacięcia na łączeniu karterów - bez problemu. Wychodzi na to, że po prostu krzywe są korbowody. W każdym razie dzięki za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
RemkoK
Posty: 365
Rejestracja: 2017-10-26, 20:20
Lokalizacja: Jasło

Re: Problem z układem tłok - cylinder

Post autor: RemkoK »

Niecentryczność przy wykonywaniu szlifu jest możliwa, ale dotyczą one dziesiątych części milimetra. Tu chyba masz coś z wałem nie tak, dziwne....
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
Odpowiedz