Problem z układem tłok - cylinder
Moderator: Mod Team
Problem z układem tłok - cylinder
Witam
Składam silnik po naprawie wału i cylindrów. Trabant 601, 1990r. Montaż wg. książki "naprawa samochodów Trabant" Skurski.
Po złożeniu silnika jest problem z obróceniem wału ręką tzn. da się, ale trzeba włożyć podejrzanie dużo siły. Z oględzin wynika, że tłok siedzi krzywo w cylindrze, nieosiowo (z jednej strony jest dociśnięty do cylindra a z drugiej sporo miejsca.) Zdziwiło mnie to, ponieważ sprawdzałem ustawienie korbowodów i jest ok. Czyżby krzywo zrobiony szlif ? Problem dotyczy obu cylindrów.
W związku z tym mam kilka pytań;
Zetknął się ktoś z krzywo wykonanym szlifem cylindrów ? Pytam, bo o podobnych problemach czytałem głównie w kontekście skrzywionych korbowodów.
Jeśli problem tkwi w cylindrach to lepiej giąć korbowody czy robić nowy szlif ? Dodam, że obecnie jest 4. nadwymiar.
Jaki wpływ ma doginanie korbowodów na łożysko w stopie? Ewentualnie jak zabezpieczyć korbowód ?
pozdrawiam
Składam silnik po naprawie wału i cylindrów. Trabant 601, 1990r. Montaż wg. książki "naprawa samochodów Trabant" Skurski.
Po złożeniu silnika jest problem z obróceniem wału ręką tzn. da się, ale trzeba włożyć podejrzanie dużo siły. Z oględzin wynika, że tłok siedzi krzywo w cylindrze, nieosiowo (z jednej strony jest dociśnięty do cylindra a z drugiej sporo miejsca.) Zdziwiło mnie to, ponieważ sprawdzałem ustawienie korbowodów i jest ok. Czyżby krzywo zrobiony szlif ? Problem dotyczy obu cylindrów.
W związku z tym mam kilka pytań;
Zetknął się ktoś z krzywo wykonanym szlifem cylindrów ? Pytam, bo o podobnych problemach czytałem głównie w kontekście skrzywionych korbowodów.
Jeśli problem tkwi w cylindrach to lepiej giąć korbowody czy robić nowy szlif ? Dodam, że obecnie jest 4. nadwymiar.
Jaki wpływ ma doginanie korbowodów na łożysko w stopie? Ewentualnie jak zabezpieczyć korbowód ?
pozdrawiam
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Nigdy nie słyszałem żeby ktoś giął korbowody bo... krzywo pracują tłoki, zostawię to bez komentarza.
Rozumiem, że krzywizna, o której piszesz znajduje się wzdłuż wału.
Rozumiem, że krzywizna, o której piszesz znajduje się wzdłuż wału.
Trabant 601S, 1988 rok
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Doginanie korbowodów jest opisane w książce więc co w tym dziwnego ? Krzywizna wzdłuż wału.
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Opisane jest prostowanie korbowodów a nie ich doginanie. Coś tam masz schrzanione. Poszukaj w okolicy kogoś bardziej doświadczonego do poskładania.
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Ja bym wyjął wał z karterów, przełożył przez dwie główki korowodów jednocześnie dopasowany wałek i sprawdziłbym czy jest równoległy wzdłuż wału.
Ja widzę tutaj dwie możliwe przyczyny takiego ukosowania tłoków. Po pierwsze źle zamontowany wał w karterach, tzn. jeden koniec jest wyżej niż drugi. Po drugie korby nie są na swoim miejscu i są przesunięte wzdłuż osi wału w jedną lub drugą stronę.
Ja widzę tutaj dwie możliwe przyczyny takiego ukosowania tłoków. Po pierwsze źle zamontowany wał w karterach, tzn. jeden koniec jest wyżej niż drugi. Po drugie korby nie są na swoim miejscu i są przesunięte wzdłuż osi wału w jedną lub drugą stronę.
Trabant 601S, 1988 rok
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Gdyby jedna strona wału była wyżej niż druga to korbowody byłyby pochylone w jedną stronę, tymczasem wygląda to tak jakby się rozjeżdżały na boki -jeden w stronę koła pasowego drugi na skrzynię biegów. Poza tym dolna część płaszcza tłoka jest równoległa do płaszczyzny karteru.
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Jeśli każda korba idzie w inną stronę to jest prawdopodobieństwo, że są po prostu krzywe. Piszesz, że był robiony szlif, więc albo korby są uszkodzone i niesprawdzone podczas składania wału albo uszkodzone podczas transportu. Wiecej pomysłów nie mam
Trabant 601S, 1988 rok
Re: Problem z układem tłok - cylinder
trzeba go wyjąć i zrobić dokładne pomiary czujnikiem z dokładnością do jednej setki, a wał dobrze osadzony na kołeczkach przed skręcaniem połówek ?
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Wał jest raczej dobrze osadzony. Jeśli dobrze pamiętam jeden większy kołek na środkowym uszczelnieniu plus dwa mniejsze na łożyskach, które wskakiwały w nacięcia na łączeniu karterów - bez problemu. Wychodzi na to, że po prostu krzywe są korbowody. W każdym razie dzięki za odpowiedzi.
Re: Problem z układem tłok - cylinder
Niecentryczność przy wykonywaniu szlifu jest możliwa, ale dotyczą one dziesiątych części milimetra. Tu chyba masz coś z wałem nie tak, dziwne....
Znów wędrujemy ciepłym krajem,
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...
malachitową łąką morza.
Ptaki powrotne umierają
wśród pomarańczy na rozdrożach...